A magyarországi Szervezeti Ombuds Egyesület (SZOE) 2019. óta munkálkodik azon, hogy Magyarországon is jó gyakorlatként megismertesse a nyugaton, USA-ban már az 1960-as évektől alkalmazott, működési hatékonyságot javító, vezető támogató szervezeti ombuds funkciót, szemléletet.
Az egyesület fennállásának, 5 éves jubileumi piknikjének 2024.06.15-én olyan különleges épület, a nemzetközi rangsor élén szereplő helyszín adott otthont, mint a budapesti Néprajzi Múzeum, ahol magas színvonalú, egyedi tervezői és funkcionális nézőpontokat is megismertető, inspiráló épületsétán kalauzolt minket végig nagytudású tárlatvezetőnk. Örültünk, hogy mint kiderült még a nyári több hónapos bezárás előtt bejárhattuk és megismerhettük az épület történetét, hogy élményteli kíváncsisággal várjuk a majd szeptemberben nyíló, új állandó kiállítást.
Résztvevői csapatunk egyetértett abban, hogy a Néprajzi Múzeum sok szempontból hidat képező épülete, színes kulturális tárlatai és a szervezeti ombuds funkció között bizony szoros kapcsolat fedezhető fel, amely elősegítheti a szervezeti ombuds szemlélet elterjesztését és a Szervezeti Ombuds Egyesület céljainak megvalósítását. Miért alakult ki ez a véleményünk? A múzeum kiállításai bemutatják a különböző kultúrák értékeit és transzparenssé teszik historikus hagyományait, ami hozzájárulhat a munkavállalók kulturális érzékenységének növeléséhez és a diverzitás elfogadásához.
Tágra nyílt szemekkel csak ámultunk, hogy az átlagos ismereteinkhez képest mennyivel gazdagabb, tarkább, pompásabb hétköznapi, mégis minőségi, időtálló használati tárgyakat sorakoztat fel a történelem, amit érdemes látni, okulni.
Az ombuds funkció lényege a munkahelyi konfliktusok kezelése és a nyílt, bizalmas kommunikáció elősegítése, amelyet a múzeum kulturális bemutatói is támogathatnak, elődeink által készített tárgyak is bemutatnak. A tárlatok által kínált tapasztalatok és ismeretek segíthetnek a munkahelyi közösségek összekovácsolásában, a különböző nézőpontok megértésében és elfogadásában.
Az ombuds funkcióhoz hasonlóan a múzeum is arra törekszik, hogy előmozdítsa az etikus és tiszteletteljes viselkedést, valamint a nyitottságot és empátiát. A kulturális tárlatok inspirációt nyújthatnak a szervezetek számára, hogy saját gyakorlatukban is alkalmazzák ezeket az elveket, így növelve a munkavállalói elégedettséget és a szervezeti hatékonyságot.
A múzeum látogatása során szerzett élményeink és ismeretek közvetlenül is hozzájárulhatnak a szervezeti ombuds munkánkhoz, hiszen segítenek megérteni és kezelni a kulturális különbségekből adódó konfliktusokat, kialakítani egy harmonikusabb, elfogadóbb munkahelyi környezetet, ahol a sokszínűség értékként jelenik meg.
A SZOE, Szervezeti Ombuds Egyesület céljai között szerepel az etikus viselkedés, a tisztelet és az elfogadás előmozdítása, amelyeket a múzeum is támogat. Összességében nyugtáztuk, hogy a Néprajzi Múzeum és a szervezeti ombuds funkció közös metszetének, céljaként definiálható a munkahelyi kultúra javítása és a közösségi harmónia megteremtése.