Mit jelent a szervezeti ombuds tevékenység?
Egy olyan titoktartásban zajló kötetlen, informális folyamat, ahol egy mindenkitől független és pártatlan személy segít átbeszélni a felmerülő problémákat és feltárni a lehetséges megoldási opciókat.Mit nyújt a szervezetnek?
Egy olyan biztonságos platformot teremt a szervezeten belül, ahol mindenki nyíltan és őszintén megoszthatja a problémáját, aggályát, sérelmét és álláspontját következmény és felelősségre vonás nélkül. A szervezeti ombuds a szervezetben előforduló trendeket és a konfliktusokat szisztematikusan tárja fel, így a szervezetben előforduló (káros) hatású ismétlődő folyamatokat pontosan ki tudja szűrni. Jelző funkcióként támogatja a management és a HR munkáját.Alapelvei
Titoktartás: A beszélgetés során elhangzott információk nem kerülnek nyilvánosságra. A szervezetben előforduló minták/trendek felderítése a cél, ezért személyes adatok gyűjtése nem történik. A titoktartási kötelezettséget bíróság sem oldhatja fel.
Függetlenség: A szervezeti ombuds kizárólag a management részére tartozik beszámolási kötelezettséggel, ezen felül minden szervezeti egységtől teljesen független, és nem kérhető számon, aminek eredménye a független jelenlét.
Informalitás: Egy olyan kötetlen folyamat, amely során a résztvevő segítséget kap a megfogalmazott problémájának lehetséges megoldási lehetőségére, szabályozott keretrendszer nélkül, így a résztvevő szabadon dönthet a további lépésekről.
Pártatlanság: Egy pártatlan személy, aki senkinek nem szolgáltat igazságot, nem foglal állást és nem ad tanácsot. Nyilvános vitában nem vesz részt.
Mit tesz az ombuds-személy?
- Figyel és meghallgat
- Kérdésekkel segíti a problémákat feltárni
- Megoldási lehetőségeket feltárja
- Javítja és támogatja a kommunikációt
- Nem ad tanácsot
- Nem hoz döntést
- Nem foglal állást
- Nem ítélkezik
- Nem vizsgálódik