Mit jelent a szervezeti ombuds tevékenység?

Egy olyan titoktartásban zajló kötetlen, informális folyamat, ahol egy mindenkitől független és pártatlan személy segít átbeszélni a felmerülő problémákat és feltárni a lehetséges megoldási opciókat.

Miért eredményes?

Egy olyan biztonságos platformot teremt a szervezeten belül, ahol mindenki nyíltan és őszintén megoszthatja a problémáját, aggályát, sérelmét és álláspontját következmény és felelősségre vonás nélkül.  A  szervezeti ombuds a szervezetben előforduló trendeket és a konfliktusokat szisztematikusan tárja fel, így a szervezetben előforduló (káros) hatású ismétlődő folyamatokat pontosan ki tudja szűrni. Jelző funkcióként támogatja a management és a HR munkáját.

Alapelvei

Titoktartás: A beszélgetés során elhangzott információk nem kerülnek nyilvánosságra. A szervezetben előforduló minták/trendek felderítése a cél, ezért személyes adatok gyűjtése nem történik​. A titoktartási kötelezettséget bíróság sem oldhatja fel.​

Függetlenség: A szervezeti ombuds kizárólag a management részére tartozik beszámolási kötelezettséggel, ezen felül minden szervezeti egységtől teljesen független, és nem kérhető számon, aminek eredménye a független jelenlét.​

Informalitás: Egy olyan kötetlen folyamat, amely során a résztvevő segítséget kap a megfogalmazott problémájának lehetséges megoldási lehetőségére,  szabályozott keretrendszer nélkül, így a résztvevő szabadon dönthet a további lépésekről.​

Pártatlanság: Egy pártatlan személy, aki senkinek nem  szolgáltat igazságot, nem foglal állást és  nem ad tanácsot. Nyilvános vitában nem vesz részt.​

Mit tesz az ombuds-személy?

  • Figyel és meghallgat​
  • Kérdésekkel segíti a problémákat feltárni​
  • Megoldási lehetőségeket feltárja ​
  • Javítja és támogatja a kommunikációt
Mit nem tesz az ombuds-személy?
  • Nem ad tanácsot​
  • Nem hoz döntést​
  • Nem foglal állást​
  • Nem ítélkezik ​
  • Nem vizsgálódik
További információkat kaphatsz az International Ombuds Association (IOA) videójából: